10 Şubat 2012 Cuma

İşitme Engelliler için Tv dizilerinde alt yazı ve haberlerde tercüman

Okan Bayülgen TV8'de 9 Şubat 2012 Perşembe gecesi Kraliyet Ailesi'nden Muhabbet Kralı'nda çok önemli bir toplum sorununa değindi ve programa konu olarak İşitme Engelliler'i çağırdı. Tebrik ederim...Bundan sonra da elinden geldiğince İşitme Engelliler için programda tercüman ve alt yazı kullanmaya çalışacağını dile getirdi. Ülkemizde bilinen 3,5 milyon vatandaşımız İşitme Engelli. Ancak televizyonda TRT haber dışında başka hiç bir program, haber bülteni, yada dizide tercüman ve/veya alt yazı kullanılmıyor. Diyeceksiniz ki ülkede herşey tam da sıra buna mı geldi? Evet eksik çok ama bir yerlerden başlanması lazım. Gerçi diziler çok saçmalıyor, seyredilecek anlamlı birşey pek de kalmadı. Sanıyorum ki dizilerde alt yazı çok zor da olmasa gerek. Haberlerde ise zaten metin hazır değil mi? Altta yazısını geçeceksin. Televizyoncu değilim ama ileri teknolojiyle bu gibi şeylerin çok kolay yapılabileceğini düşünüyorum. Sosyal sorumluluk taşımıyorlarsa eğer diziler için oyuncu ve yönetmen+yapımcı vs teşvik etmek için bir şeyi cazip kılmak gerek. Aklıma şu geldi: Rating mesela. kazanç mesela...Rating peşinde koşanlara sesleniyorum. Bakın 3,5 milyon kişi daha sizi izleyebilecek. Yani siz kazanacaksınız yine. Bir de bu açıdan bakın olaya. İşitme Engellileri düşünmüyorsanız eğer kendinizi düşünün bari. :)) Twitterda yeri geldi mi mangalda kül bırakmayan halk ise dün akşamdan beri attığım tweetlere pek itibar etmedi.

3,5milyon bilinen İşitme Engelli.70milyon olunca mı diziler kaale alacak? #İsitmeEngellilereTVdeAltYaziveTercuman

 #İsitmeEngellilereTVdeAltYaziveTercuman DUYARSIZ olmayalım.Ya yarın SİZ de duymazsanız.bütün TVlerde bunu yaptırtmalıyız.

gibi tweetler yazdım.

Bir çok ünlü tv-dizi oyuncusu, yapımcı, gazeteciye bunu yolladım. Ancak isim vermeyeyim 2-3 kişi dışında RT eden olmadı. Sade vatandaşa gelince. Onlar daha duyarlı Allaha şükür. Yaklaşık 20-25 kişi kadar RT yaptılar. Hepsine teşekkür ediyorum.

Bu benim sorunum değil sadece. Hepimizin sorunu.
Benim İşitme Engelli değil ama zihinsel ve fiziksel engelli bir kardeşim var. Türkiye nüfusunun %10-12 si ENGELLİ. Bu ülkede engellilerin ve engelli yakını olanların ne zorluklar içinde yaşadıklarını çok yakından bilirim. O yüzden dün sağolsun Okan Bayülgen'in programını görünce dayanamadım, bu konuyu paylaşmak istedim herkesle.
Bugün sağlıklıyım diye güvenmeyin. Unutmayın bir gün hepimiz engelli olabiliriz. Sıradan bir kaza hayatımızı değiştirebilir. Allah korusun hepimizi ama durum bu.
Şimdi sessiz kalırsak yarın bize yada bir yakınımıza bir şey olduğunda söyleyecek sözümüz kalır mı?
Televizyonlarda bu işin gerçekleşmesi için diyelim ki kanun gerekiyor o zaman kanun çıksın. Ama mutlaka yapılsın birşeyler. Sosyal medyada abuk subuk konular tartışılıyor. Geyik yapılıyor. Biraz da sosyal sorumluluk bilincimiz gelişse keşke:)))

14 yorum:

  1. Derya Baykal'a teşekkürler...Bugünkü programında bu konudan bahsetti. :))

    YanıtlaSil
  2. Çok önemli bir konu gerçekten. İnsanın canı acımadan birşeylerin farkına varamıyor.
    En kısa sürede bir sosyal sorumluluk projesi olarak her programda kısada olsa bir bahsedilse o 3,5 milyon insana bir fayda sağlanmış olur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım fayda sağlanır. Kabul ediyorum twitter bir kurum değil ama sosyal medyanın kalbi oldu artık. Ancak yazıda da belirttiğim gibi bir çok dizi oyuncusuna yolladım. RT bile yapmadılar. Sebebini cidden çok merak ediyorum.

      Sil
  3. Zeynep, yazdıklarına bütün kalbimle katılıyorum! Ben Amerika'da yaşıyorum ve her Türkiye'ye geldiğimde televizyon programlarında neden altyazı opsyonu olmadığını merak ediyorum. Ve ben bunu 11 yıldır merak ediyorum! Müthiş bir dikkatsizlik ve eksiklik bu.

    Sadece işitme engelliler değil diğer engelliler de bu ülkede yaşamıyormuş gibi bir hava var. Oysa ki belirttiğin gibi nüfusumuzun azımsanmayacak bir bölümü engelli...

    Umarım çağrın en kısa zamanda cevap bulur ve bu utanç verici eksiklikten ülke olarak kurtuluruz. Bu konuda elimden gelen ne varsa yapacağıma emin olabilirsin...

    Eren
    http://fertiliterehberi.blogspot.com/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Ben sıradan bir vatandaşım...Televizyoncu bile değilim. Ama Okan Bayülgen sayesinde hatırladım dün. Kulakları duyan Halkta bilinç uyandırırsan belki isteklerini dile getirirler..Gerçi artık herkes kendi derdinde ama :)))

      Sil
  4. Zeynep ağzına sağlık. Gerçekten çok önemli bir konuya değinmişsin. Türkiye'de ki 3.5-4 milyon işitme engelli var. Ve Türkiye'de hiç bir TV kanalı (TRT nadiren yapıyor) bunu yapmıyor. Bunu duyurmana yardımcı olacağım, hassasiyetin için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  5. Yalnız hash-tag şöyle olacak, #IsitmeEngellilereTVdeAltYaziveTercuman herkes böyle yapsın arkadaşlar. Bana mention atarsanız RT yapacağım bu konuyla ilgili her şeyi.

    Twitter: @melihozmen

    YanıtlaSil
  6. Selamlar, bugün Melih de epey tweet attı ama sonuç hüsran...twitter üzerinden ne vatan kurtarılır ne bina yapılır elbet..ama abuk subuk yok zevzekerol, cumartesidemek gibi boş, anlamsız şeylerle vakit geçirmek için parmağını yoranlar, #İsitmeEngellilereTVdeAltYaziveTercuman tweetine parmak kımıldatmıyor..bizler istemezsek neden yapsınlar ki?talep edilmeyen şey bilinmez.bilinmeyen karşılanmaz...

    YanıtlaSil
  7. Çok güzel yazmıssınız Zeynep Hanım. En azından bizler gibi bir insanın neye ihtiyac oldugunu daha iyi anlıyorsunuz. Birilerinin az da paylaşım olsa yavaş yavaş herşeyin iyi olacagına inanıyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. inşallah silkinip uyanır insanlar bir gün.başına gelmeyen anlamıyor malesef.

      Sil
    2. siz blogunuzdan yanıt vermişsiniz sanırım ama tıklayınca giremiyorum.adresiniz nedir?

      Sil
  8. Sevgili Zeynep, bu konudaki yaklaşımın ve çaban beni de çok duygulandırdı.2012 işitme kayıplıların yılı olacak inanıyorum ben.Devletşah bugün Okan'ın programına katılıyor, rica ettim işaret dili tercümanına gerek yok altyazı olsa hepimiz için mucizevi bir durum olur diye, o da program başlamadan önce söyleyecek.İnşallah Okan'ın sayesinde güzel gelişmeler olur.

    Çokca sevgiler,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sağlık problemleri nedeniyle epeydir bloga girememiştim...değerli yorumunuz için teşekkür ederim...İnşallah Okan Bayülgen gibi medya dünyasındaki bir çok insan bu konuya duyarlı olur...

      Sil